Otsikko
Oliko Hitler-Jugendin johtajana toimineen Axmannin etunimi Artur vai Arthur? Molempia muotoja näkyy löytyvän.

Kysytty

Oliko Hitler-Jugendin johtajana toimineen Axmannin etunimi Artur vai Arthur? Molempia muotoja näkyy löytyvän.

Vastaus

Vastattu

Saksankielinen Wikipedia-artikkeli tietää kertoo, että etunimi on tosiaan "Artur" ja että nimi "Artur Axmann" ei ole alkuperäinen. Syntyjään kyseinen henkilö oli nimeltään Erich Siewert. Tätä nimeä hän käytti hävityn sodan jälkeen yrittäessään piiloutua, mutta jäi kiinni ja sai lyhyen vankeustuomion.

Jostain syystä suomenkielisessä Wikipedian artikkelissa on ollut etunimi muodossa "Arthur". Se on kaikkien muitten lähteitten mukaan väärin kirjoitettu.

Heikki Poroila