Olet hyvin kuvannut Rahabin , mutta entä toinen meripeto Leviatan, onko tämä Rahabin mytologinen "puoliso"? Rahabin henki oli tuoda myllerrystä ja Leviatanista…

Kysytty

Olet hyvin kuvannut Rahabin , mutta entä toinen meripeto Leviatan, onko tämä Rahabin mytologinen "puoliso"?
Rahabin henki oli tuoda myllerrystä ja Leviatanista taas sanotaan että sen henki on KIEROUS.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietomme näistä Vanhan testamentin käyttämistä muinaismytologisista aineksista ovat niin hajanaisia, että emme pysty rakentamaan niistä minkäänlaista kokonaiskuvaa.

Leviatan לויתן (”kiemurteleva”) esiintyy Vanhassa testamentissa seuraavissa kohdissa

Job. 3:8
Job 40:25
Ps. 74:14
Ps. 104:26
Jes. 27:1

Tunnemme joitakin muinaisitämaisia kertomuksia taisteluista monipäistä petoa vastaa, esim.

Kaksoisvirranmaan Tell Asmarista on löytynyt kuva kahden miehen taistelusta seitsenpäistä petoa vastaan. Kuva on ajoitettu noin vuoteen 2300 eKr.

Syyriassa sijaitsevasta Ugaritin kaupungista on löytynyt joitakin muinaiskanaanilaisia uskonnollisia tekstejä, joissa kerrotaan jumala Baalin ja hänen vaimonsa Anatin voitokkaasta taistelusta seitsenpäistä hirviötä Lotania vastaan. Lotan lienee kielellisesti samaa alkua kuin Leviatan. Toisessa kanaanilaisessa kertomuksessa Baalin voittama vastustaja on meri (jm).

Yksiselitteisesti tähän kanaanilaiseen taisteluaiheeseen liittyy Ps. 74:14. Huomattakoon, että Leviatanin päistä puhutaan monikossa. Psalmin rukoilija, joka murehtii Jerusalemin temppelin tuhoa ja nöyryytystä, palauttaa lohdutuksekseen mieleensä, että Jahve on muinaisaikoina kyennyt voittamaan kaaoksen ja kaiken tuhon henkilöitymän, monipäisen pedon. Jo pelkkä merikin merkitsi muinaisille heprealaisille tuhon voimia.

Tekstissä Jes. 27:1 profeetta ei puhu muinaisajoista vaan tulevaisuudesta. Jotkut selittäjät arvelevat, että Leviatanilla tarkoitetaan tässä vihamielisiä naapurivaltoja Assyriaa, Babyloniaa ja Egyptiä.

Jakeessa Ps. 104:26 Leviatan on joidenkin selittäjien mukaan menettänyt täysin mytologisen merkityksensä. Ehkä puhutaan vain valaista tai delfiineistä? Tai ehkä sittenkin halutaan sanoa, että Jahve on niin voimallinen, että Leviatankin, tarunomainen merihirviö, on alistettu hänen leikkikalukseen.

Jobin kirjan tekstissä 40:25-41:26 kuvataan yksityiskohtaisesti Leviatania. Melko yleisesti hy-väksytyn selityksen mukaan tekstissä itse asiassa puhutaan krokotiilistä (näin esim. Kirkkoraa-mattu 1992 päinvastoin kuin aikaisemmassa käännöksessä). Olipa kirjoittajan näköpiirissä muinaisajan hirviö tai nykyäänkin tunnettu peto (krokotiili) tekstin opetus lienee se, että ihminen ei voi kesyttää kaikkea luomakuntaa, se on vain luojansa herruudessa.

Ainakin joissakin yhteyksissä Vanhan testamentin kirjoittajat lienevät ajatelleen Leviatanin samanlaiseksi pedoksi kuin Rahab, eikä niiden välillä siis voi tehdä mitään selkeää eroa. Perinne pedosta ja taistelusta sitä vastaan on ollut virikkeitä myös Uuden testamentin Ilmestyskirjan näkijälle (Ilm, 12-13).

KIRJALLISUUTTA:

Ringgren, Helmer
Israels religion. – Svenska bokförlaget, 1965.

Puukko, Antti F.
Raamatun selitysteos 3-4. – WSOY, 1954-1956.

Iso Raamatun tietosanakirja 4. – Raamatun tietokirja, 1990.

Palva, Heikki
Raamatun tietosanasto. – WSOY, 1995.