Olen saanut kolmesta kirjasta aineistomaksun. Mitätöidäänkö tämä jos palautan kirjat? Jääkö minulle mitä maksettavaa?

Kysytty

Olen saanut kolmesta kirjasta aineistomaksun. Mitätöidäänkö tämä jos palautan kirjat? Jääkö minulle mitä maksettavaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasto perii myöhästymismaksua, jonka suuruus määräytyy palautushetken mukaan. Täsmällistä summaa ei siis ole olemassa ennen palautusta. Myöhästymismaksu peritään joko heti tai myöhemmin, se jää asiakkaan tilille.

Jos laina on tarpeeksi pahasti myöhässä, siitä lähetetään eriasteisia karhukirjeitä, joissa mainitaan myös itse julkaisun hinta. Se tulee korvattavaksi vain siinä tapauksessa, että julkaisu tuhoutuu tai katoaa kokonaan. Kun tällainen karhuttu laina palautetaan, siitä peritään kertyneet myöhästymismaksut, mutta ei itse julkaisun hintaa.

Mitä nopeammin lainat palauttaa, sitä vähemmän joutuu maksamaan. Mutta jos laina on myöhässä, siitä menee aina jolkin maksu, jonka tarkoituksena on kannustaa lainaajia joko uusimaan lainansa ajoissa tai palauttamaan sen kiertoon laina-ajan puitteissa. Myöhästymismaksut ja kadonneen/tuhoutuneen kirjan korvausmaksu ovat eri asioita.

Heikki Poroila