Otsikko
Olen miettinyt jonkin aikaa, että mistä mahtaisi tulla käsite sukupuu? Miksi juuri puu? Juontaako se juurensa suomalaiseen muinaisuskoon, jossa puut olivat…

Kysytty

Hei! Olen miettinyt jonkin aikaa, että mistä mahtaisi tulla käsite sukupuu? Miksi juuri puu? Juontaako se juurensa suomalaiseen muinaisuskoon, jossa puut olivat tärkeitä ja suvuilla oli usein omat pyhät puunsa, vai tuleeko ilmaisu jostakin muualta ja miksi?

Vastaus

Vastattu

Kun minkä tahansa eliön vanhemmista ja heidän vanhemmistaan jne. piirtää sukulaissuhteet ilmaisevan kaavakuvan, siitä tulee haaroittuvan puun näköinen. Joskus se piirretään niin, että vanhemmat sukupolvet ilmaistaan "puun juurina", nuorimmat "puun uloimpina oksina".

Sukutaulukoita voi tehdä toki monilla muillakin tavoilla, mutta kuvallisena esityksenä puumainen haaroittuminen on lähes väistämätöntä ja luonnollista. Sen suurimpana rajoituksena on sukupuun viemä tila. Kun sukupolvia on monia peräkkäin, täytyy jatkuvasti lisääntyvä tieto sulloa yhä pienempään tilaan, jolloin jossain vaiheessa tulee erottumisen raja vastaan. Tietokoneen ruudulla voidaan informaation näkyvyyttä suurentaa, mutta silloin menetetään taas puun havainnollinen muoto.

Myös monissa muissa kielissä asiaa ilmaistaan puun nimellä: släktträd (ruotsi), Stammbaum (saksa) ja family tree (englanti).

Heikki Poroila