Olen hakeutumassa kirjastoalalle töihin. Olen nyt suorittanut Informaatiotutkimuksen perusopinnot avoimessa yliopistossa, mutta nyt on tie tyssännyt…

Kysytty

Olen hakeutumassa kirjastoalalle töihin. Olen nyt suorittanut Informaatiotutkimuksen perusopinnot avoimessa yliopistossa, mutta nyt on tie tyssännyt. Aineopintoja ei käsittääkseni ole alkamassa verkko-opintoina (perheelliselle aikuisopiskelijalle se olisi paras vaihtoehto... :-) ja jos en pääse tutkinto-oppilaaksi yliopistoon sisälle, olisiko yksi mahdollisuus kirjastoalan töihin päästäkseni lukea esim. liiketalouden tradenomiksi? Kirjastoalan amk-opintoja kun on vain toisella puolella Suomea, jonne minun ei ole mahdollista lähteä. Haluaisin alemman tai korkeamman korkeakoulututkinnon. Joihinkin kirjastoihin kun voisi päästä alemman korkeakoulututkinnon + kirjastoalan opintoja läpikäynyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joihinkin kirjastoihin riittää alempi korkeakoulututkinto ja 25 op. informaatiotutkimuksen opintoja, mutta yleensä vaaditaan korkeakoulututkinto ja 60 op. informaatiotutkimuksen opintoja. Liiketalouden tradenomin tutkinnon lisäksi suoritettu 60 op informaatiotutkimuksen opintoja pätevöittää kirjastonhoitajan työhön. Kannattaa lisäksi katsoa Tampereen yliopiston koulutusmahdollisuuksia avoimen yliopiston osalta. Tampereella järjestetään ajoittain avoimessa yliopistossa informaatiotutkimuksen aineopintoja.

4 ääntä

Kommentit

Kirjastohoitajan pätevyyteen vaaditaan korkeakoulututkinto ja 60 op kirjastoalan ammatillisia opintoja, jotka voivat olla joko yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa suoritettuja ammattalan opintoja. Kirjasto- ja tietopalvelun tradenomin tutkinnon voi opiskellla kolmessa ammattikorkeakoulussa eli Oulussa, Seinäjoella ja Turussa. Seinäjoen ammattikorkeakoulussa tradenomin tutkinnon voi suorittaa myös aikuiskoulutuksena. Silloin opinnoissa painottuvat verkko-opinnot ja lähiopetusjaksot, jotka ovat viikonloppuisin kerran kuussa. Seuraava aikuiskoulutusryhmä alkaa todennäköisesti tammikuussa 2012. Haku opintoihin on syksyllä 2011.