Otsikko
Olen äidinkielenopettajana lukiossa ja ajattelin tavoistani poiketen antaa opiskelijoille vain muutaman vaihtoehdon kurssilla luettavaksi kirjaksi. Olisiko…

Kysytty

Hei! Olen äidinkielenopettajana lukiossa ja ajattelin tavoistani poiketen antaa opiskelijoille vain muutaman vaihtoehdon kurssilla luettavaksi kirjaksi. Olisiko teillä antaa vinkkejä? Tässä rajoitukset:
- ei suomalainen
- "klassikko", mitä ikinä se tarkoittaakaan
- ilmestynyt vuosina 700 eaa - 1960 jaa.
- sen verran helppo, että heikommatkin opiskelijat pysyvät kärryillä
- sellainen, josta on tehty filmatisointi tai jokin muu adaptaatio(joka on jotenkin suht helposti saatavillakin).

Kyseessä on siis kirjallisuushistorian kurssi. Opiskelijat kirjoittavat vertailevan esseen kirjasta ja siitä tehdystä leffasta/tv-sarjasta/sarjakuvasta/pelistä. Tarkoitukseni olisi jakaa opiskelijat ryhmiin, joissa jokainen lukee samaa kirjaa.

Wilden Dorian Grayn muotokuva on nyt ensimmäisenä mielessä. Vaihtoehtoja tarvitsisi, ettei kaikkien kuudenkymmenen tarvitsisi sitä lukea.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin klassikkoehdotuksia:

Louisa M. Alcott: Pikku naisia
Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo
Edward Bellamy: Vuonna 2000
Charlotte Brontë: Kotiopettajattaren romaani
Emily Brontë: Humiseva harju
Agatha Christie: Idän pikajunan arvoitus
Charles Dickens: David Copperfield
Arthur Conan Doyle: Baskervillen koira
Alexandre Dumas: Monte-Criston kreivi
Gustave Flaubert: Rouva Bovary
Dashiell Hammett: Maltan haukka
Walter Scott: Ivanhoe
Mary Shelley: Frankenstein
Robert Louis Stevenson: Aarresaari
Robert Louis Stevenson: Tohtori Jekyll ja herra Hyde
August Strindberg: Neiti Julie
H. G. Wells: Maailmojen sota

Kaikista edellä mainituista on olemassa vähintään yksi elokuvaversio, jota pitäisi olla ainakin kirjastosta saatavilla. Luullakseni myöskään listalla olevan klassikot eivät ole ihan vaikeimmasta päästä lukemisen kannalta. Osa on tosin kohtuullisen pitkiä, mutta osasta on olemassa myös lyhennelmiä, jos niitä halutaan vertailla täyspitkiin teoksiin. Suomeksi näistä klassikoista ei liene kovin paljon sarjakuvaversioita, eikä peliversioitakaan oikein tullut mieleeni.