Olen 11-v. tyttö ja etsin kirjoja/kirjasarjoja. Pidän kaikenlaisista kirjoista, tällä hetkellä luen Nummelan ponitalli -kirjoja, Paha piski -kirjoja ja W.I.T…

Kysytty

Moi, olen 11-v. tyttö ja etsin kirjoja/kirjasarjoja. Pidän kaikenlaisista kirjoista, tällä hetkellä luen Nummelan ponitalli -kirjoja, Paha piski -kirjoja ja W.I.T.C.H -kirjoja. Kiitos jos osaat suositella minulle hyviä kirjoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia kirjavinkkejä.

Jos eläinaiheiset tarinat kiinnostavat, voisit kokeilla Thomas Brezinan Seitsemän tassua ja Penny -sarjaa tai Helena Meripaaden Koirahullun päiväkirja -sarjaa. Tyttöjen (ja vähän poikienkin) elämästä kertovat mm. Tittamari Marttisen Viivi Pusu -kirjat, Tuija Lehtisen Rebekka-sarja ja Måns Gahrtonin Eva ja Adam -sarja. Jännityksen nälkään sopisivat esim. Pia Hagmarin Etsiväpartio -kirjat, ja mielikuvituksellisempaa menoa tarjoavat vaikkapa Lemony Snicketin Surkeiden sattumusten sarja, Michelle Paverin Muinainen pimeys -sarja tai Reeta Aarnion Maan kätkemät ja sen jatko-osa Veden vanki.

Lisää vinkkejä hyvistä kirjoista voit aina kysyä käydessäsi kirjastossa. Löydät niitä myös Internetistä lasten- ja nuortenkirjallisuuden sivustoilta Okariino (http://www.okariino.fi/) ja Sivupiiri (http://www.sivupiiri.fi). Sivuille voit myös kirjoittaa omia arvostelujasi lukemistasi kirjoista, kunhan rekisteröidyt käyttäjäksi. Myös Tampereen kaupunginkirjaston sivuilla esitellään lasten- ja nuortenkirjoja: http://www.tampere.fi/kirjasto/kissa/nuorkir.htm.