Otsikko
Olemme perustaneet Henttaalle Henttaan Martat ry:n. Meitä on 16 tällä hetkellä. Suunnittelemme kirjallisuuskerhoa. Mitä kirjaa voisit suositella meidän…

Kysytty

Olemme perustaneet Henttaalle Henttaan Martat ry:n. Meitä on 16 tällä hetkellä. Suunnittelemme kirjallisuuskerhoa. Mitä kirjaa voisit suositella meidän ensimmäiseksi kirjaksi? Sen valinta on tärkeä, koska kaikki eivät ole ahkeria lukijoita. Kannattaako meidän jakautua pienempiin ryhmiin?
Kaikki olivat sitä mieltä, että luemme saman kirjan ja keskustelemme siitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mukavaa, että olette aloittaneet hyvän harrastuksen! Lukupiiriä aloitettaessa on mietittävä käytännön järjestelyjä, niistä saa vinkkejä täältä: http://www.lukupiirit.fi/ Kirjastosta voi lainata sellaiset kirjat kuin Lukupiirikirja tai Lukupiirin lumo. Ehkä niistä voi saada vinkkejä ja ideoita lukupiirin pitämiseen.

Teillä on varsin suuri lukupiiri, mutta kyllä niitä tuonkin kokoisia on. Itse vedän tällä hetkellä kymmenen hengen lukupiiriä, ja se tuntuu varsin sopivalta. Teidän ryhmästänne voisi saada kaksi lukupiiriä. Voitte tietenkin kokeilla, miltä tuntuu olla yhdessä suuressa ryhmässä ja toisaalta kahdessa pienemmässä.

Ensimmäinen kirja tuntuu aina tärkeältä, mutta on aika vaikea löytää sellaista kirjaa, joka miellyttäisi kaikkia yhtä paljon. Siinä se keskustelun suola onkin, että ihmiset kokevat saman kirjan eri tavalla. Jos joku pettyy ensimmäiseen kirjaan, on aina tulossa seuraavia kirjoja ja tapaamisia.

Koska ryhmässänne kaikki eivät ole kovia lukijoita, olisi paras aloittaa sellaisesta kirjasta, joka tempaa hyvin mukaansa, jossa on mielenkiintoisia ihmissuhteita ja josta löytää hyvin keskustelun aihetta. Mielestäni Anne Tyler kirjoittaa sellaisia kirjoja. Mikä tahansa hänen kirjansa sopii hyvin. Yleensä niistä on pidetty. Toinen kirjailija, jonka kirjat puhuttavat, on Merete Mazzarella. Tosin hänen uusimmassa kirjassaan on tällä hetkellä varausjonoa, joten sillä ei kannata aloittaa, mutta ehkä hänen vanhemmista kirjoistaan löytyy jotakin kiinnostavaa. Jos teitä kiinnostaa Suomen historia, voitte lukea Raija Orasen "Metsästäjän sydämen", joka kertoo Mannerheimista. Myöhemmin kun varausjonot ovat purkautuneet, voi sitten siirtyä hänen toiseen romaaniinsa "Nimeltään Kekkonen". Laila Hirvisaaren "Vuoksen helmi" kertoo sortovuosista, mutta on melko paksu ensimmäiseksi kirjaksi. Toivottavasti pääsette hyvään alkuun näillä eväillä!