Olemme keräämässä tietoa sukumme vaiheista. Enoni oli vapautettu asevelvollisuudesta vammojensa takia. Talvi- ja jatkosodan aikana hän kuitenkin oli ns…

Kysytty

Olemme keräämässä tietoa sukumme vaiheista. Enoni oli vapautettu asevelvollisuudesta vammojensa takia. Talvi- ja jatkosodan aikana hän kuitenkin oli ns. työpalvelusssa esimerkiksi rakentamassa Outokummun metallitehdasta Poriin. Mitä työpalvelu tarkoittaa ja mihin se perustuu? Kuka tai mikä taho sitä silloin hallinnoi? En ole itse löytänyt vastausta tähän.

Kiitokseni!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomeen ehdotettiin työpalvelua joidenkin eurooppalaisten maiden mallien mukaan jo vuonna 1878. Sen tarkoituksena oli korvata armeija-aika. Erilaisia kokeiluja mm. työttömyyden torjuntakeinona oli myös sen jälkeen. Vuonna 1940 Suomen partioliike perusti siirtopoikien työpalvelun Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön aloitteesta. Tästä aiheesta on kirjoitettu perusteellinen kirja: Marja Huovila, Työ on miehen kunnia: siirtopoikien työpalvelu 1940-1942 (2003). Kirjan saa lainaan Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Ssiirtopoikien%20työpalvelu_…

Karjala-lehdessä (25.10.2012) on myös aiheesta Paula Kiviluoman artikkeli (Partioliike perusti Siirtopoikien työpalvelun):

https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/arto.1546521