Otsikko
Norjalainen eversti getz kertoo hakkapeliittalehdessä 1940 no: 36 sivulla 987 seuraavaa: norjan ja brittien asevoimien aseellisesta välienselvittelystä…

Kysytty

norjalainen eversti getz kertoo hakkapeliittalehdessä 1940 no: 36 sivulla 987 seuraavaa: norjan ja brittien asevoimien aseellisesta välienselvittelystä trondelagissa keski-norjassa. pitääkö se paikkansa ja lisätietoa tapauksesta - sekä mahdollisista tappioista ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseisessä Hakkapeliitta-lehden pikku-uutisessa viitataan norjalaisen everstin Ole Getzin kesällä 1940 julkaisemaan muistelmateokseen "Fra krigen i Nord-Trondelag 1940". Norjankielisessä teoksessa norjalaisdivisioonaa komentanut eversti tuo todella esiin tietyt ongelmat liittyen yhteistyöhön brittiläis-ranskalaisten joukkojen kanssa.

Esille tuodaan niin johtamiseen liittyviä epäselvyyksiä, kuin myös liittoutuneiden avustusosaston perääntyessään tekemiä viestiyhteyksien katkaisemisia. Kirjoittajan mukaan brittiläis-ranskalainen osasto vetäytyi Keski-Norjasta täysin yllättäen jättäen norjalaiset oman onnensa nojaan ilman kunnollista huoltoa. Tämä johti norjalaisten antautumiseen saksalaisille toukokuun alussa 1940.

Kyseisissä epäselvissä ja nopeasti vaihtuvissa olosuhteissa on täysin mahdollista, että jonkinlaisia kahnauksia laukaustenvaihtoineen on tapahtunut norjalaisten ja brittiläisten kesken, liittyen esimerkiksi ruuan tai aseistuksen jakoon. Teoksessa tuotiin esille, että brittiläis-ranskalaiset joukot estivät norjalaisia viestimiehiä korjaamasta rikkoutuneita yhteyksiä - tämä liittyi ilmeisesti suurvaltojen uuteen linjaukseen vetäytyä Norjasta mahdollisimman huomaamattomasti, ilmoittamatta asiasta selkeästi norjalaisille. Laukaustenvaihdosta ei ole kuitenkaan mainintoja aiheeseen liittyvässä keskeisessä kirjallisuudessa, joten se on saattanut jäädä kuriositeetiksi ilman mainittavia tappioita.

Bernard Ash tuo esille vuonna 1964 julkaistussa teoksessaan "Norway 1940", että eversti Getz olisi kirjoittanut teoksensa heti antautumisen jälkeen pettyneenä ja katkeroituneena liittoutuneiden toimintaan, ja siksi välittänyt tapahtumista kenties todellisuutta negatiivisemman kuvan. Teos julkaistiin jo kesäkuussa, ja saksalaiset käyttivät siitä saatuja tietoja täysimittaisesti propagandatarkoituksiinsa.

On siis selvää, että huhti-toukokuun vaihteessa 1940 kokonaistilanne oli Trondelagin alueella sekava, mutta yksityiskohdat riippunevat paljon näkökulmasta ja tulkitsijasta.