No hei taas. Nyt tuli mieleen sellainen kysymys, kun ajelin tuolla Iin suoralla, että missähän on Suomen maanteiden pisin suora ja Onko ns. Iin suora…

Kysytty

No hei taas. Nyt tuli mieleen sellainen kysymys, kun ajelin tuolla Iin suoralla, että missähän on Suomen maanteiden pisin suora ja Onko ns. Iin suora kärkijoukossa mukana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjasto on löytänyt vastauksen kysymykseen "Mistä löytyy Suomen pisin maantiesuora ja miten pitkä se on" Helsingin Sanomien Kysy Kirstiltä/Torsti vastaa palstalta 1.10.2006. Tiehallinnon mukaan pisin viivasuora pätkä Suomessa maanteillä sijaitsee valtatiellä kahdeksan, Vaasan tiepiirissä, välillä Kaskinen-Närpiö-Ylimarkku. Tällä tiellä on suora, jonka pituus on melkein 20 kilometriä, tarkemmin 19,365 kilometriä. Tämä suora on kirjaimellisesti viivottimella vedetty. Epävirallisen tiedon mukaan Ii:n suora on 9 kilometriä.

19 ääntä

Kommentit

Sokeakin näkee esim. Streetviewistä että tuossa tiessä on kaksikin loivaa mutkaa Närpiön tienoilla ja suorien osien pituudet 7+ ja 5+ km. Vähän kaivamalla paljastuu että viitattu 19365 metriä on jonkin mittalaitteen antamista tuloksista yhdistetty, mutta laite ei aivan loivimpia käännöksiä aina huomaa.

Eikös Posiolla pitänyt olla pisin maantiesuora?

Lunkkauksen suora Savukoskella on pisin, voisiko joku tarkistaa tämän väitteen

Sokeakin näkee, että pari loivaa mutkaa kasitiellä ei ole mukana tuossa 19km mittauksessa. Noiden kahden alle 4 asteen loivan mutkan jälkeen koko suora olisi 33km. Se luotisuora pätkä on 19km.

Pisimmät suorat ovat yhdystiellä 6760 välillä Övermark-Närpes, 13,2km auton mittarilla. Sekä Valtatiellä 2 välillä Kokemäki-Nakkila 12,7km auton mittarilla.