Otsikko
Nimelle Miki tulee oma nimipäivä tänä vuonna. Se on ilmeisesti kotimainen muunnos nimestä Michael, Mickey ym, niin kuin täällä on jo 10 vuotta sitten kerrottu…

Kysytty

Nimelle Miki tulee oma nimipäivä tänä vuonna. Se on ilmeisesti kotimainen muunnos nimestä Michael, Mickey ym, niin kuin täällä on jo 10 vuotta sitten kerrottu. Miki, kirjoitettuna juuri näin, on tietääkseni myös katolilaisen kirkon pyhimysluettelossa, mikä tai minkä pyhimys se on?

Vastaus

Vastattu

Katolisten pyhimysten joukosta löytyy japanilainen Paul Miki (1562–1597). Paul Miki syntyi sotapäällikön poikana. Hän sai koulutuksensa Anziquiaman jesuiittakollegiossa ja liittyi jesuiittaveljestöön 1580. Hän oli kuuluisa puhuja; viimeisen saarnansa hän piti ristillä, johon hänet oli naulittu. Kristinuskon voittokulku raivostutti Japanin shoguni Hideyoshia ja hän aloitti järjestelmällisen kristittyjen vainon, joka japanilaiseen tapaan ulottui myös tuomittujen sukulaisiin.

Paul Mikin lisäksi vuonna 1597 Nagasakissa naulittiin ristiin Paul Yuanki (tai Ibarki) ja Paul Susuki. Vuonna 1862 kanonisoitiin 26 marttyyria. Paul Mikin ja hänen seuralaistensa muistoa vietettiin pitkään vain Japanissa ja sitä viettivät vain jesuiitat ja fransiskaanit, mutta 1970 heidät otettiin mukaan uudistettuun roomalaiseen kalenteriin Kaukoidän ensimmäisinä marttyyreina.

Paul Mikin muistopäivää vietetään 6. helmikuuta.

Lähde:
Tuula Luoma, Uudistettu käsikirja katolisista pyhimyksistä

3 ääntä

Kommentit

Suomalaiseen nimipäiväkalenteriin Miki tulee vuonna 2025.