Naapurin emäntä kysäisi, että keitä lasketaan neljäksi suureksi säveltäjäksi. Enpä tiennyt. Tiedättekö te?

Kysytty

Naapurin emäntä kysäisi, että keitä lasketaan neljäksi suureksi säveltäjäksi. Enpä tiennyt. Tiedättekö te?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys tarkoittanee Euroopan perinteisen taidemusiikin
kolmea suurta B:tä (Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beet-
hoven ja Johannes Brahms). Puhutaan myös Klassisen musii-
kin suuresta seitsentähdestä, wieniläisklassikoista, joihin Beethovenin lisäksi lasketaan ainakin Joseph Haydn ja Wolfgang Amadeus Mozart.
Ankarimmatkin kriteerit täyttäviä hyviä säveltäjiä on toki kymmeniä, joten kysymys neljästä suurimmasta ei tee oikeutta Euroopan taidemusiikin monipuolisuudelle. Kuitenkin kolme suurta B:tä viitoittavat taidemusiikkimme kehitystien päälinjan 1600-luvulta 1900-luvulle.