Moro! Olen tutkinut 1920- ja 1930-lukujen oppilkoululaitosta. Törmäsin sanomalehdissä nimeen Weikko Pakarinen. Hän kirjoitti ansiokkkasti Uuden Suomen…

Kysytty

Moro!

Olen tutkinut 1920- ja 1930-lukujen oppilkoululaitosta. Törmäsin sanomalehdissä nimeen Weikko Pakarinen. Hän kirjoitti ansiokkkasti Uuden Suomen pääkirjoituksissa 1920-luvun lopulla oppikoulun opettajista ja heidän asemastaan. Netistä olen löytänyt, että hän käänsi sekä kreikan- että latinankielisiä kirjoja ja kielioppeja. Mutta mikä oli hänen varsinainen työnsä, työnantajansa ja koulutuksensa/tittelinsä?

Kiittäen
Koulumies

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paljon tietoja hänestä ei löydy.

Pakarinen, Weikko Otto

syntyi Joensuussa 12.3.1884

ylioppilas 1902

filosofian kandidaatti 1905

oppikoulun opettajana (historia, äidinkieli, klassiset kielet) Joensuussa 1905-1906, Kokkolassa 1907, Iisalmessa 1907-1913, Oulussa 1913-1922, klassisten kielten lehtorina Turun klassillisessa lyseossa 1922-1930 sekä latinan ja kreikan opettajana Turun yliopistossa ja Jyväskylän kesäyliopistossa.

Kuollut 29.6.1930 Jyväskylässä

Puoluekannakseen vuoden 1920 Aikalaiskirjassa hän on ilmoittanut Edistyspuolueen

Pakarinen myös käänsi tietokirjallisuutta suomeksi, esim. vuonna 1921 saksalaisen historioitsijan ja poliitikon Hans Delbrückin kirjan Regierung und Volkswille ('Hallitus ja kansan tahto') sekä osia Carl Grimbergin kansanomaisesta maailmanhistoriasta 'Kansojen historia'.

Joitakin hajatietoja Weikko Pakarisesta löytyy hänen sisarensa elämäkerrasta

Koivulehto, Marja-Liisa
Maikki Järnefelt-Palmgren : laulajattaren elämä. - WSOY, 1987

Aikalaiskirja 1920. - Tietosanakirja-osakeyhtiö, 1920

Turun klassillinen lyseo 1879-1969 : opettaja- ja oppilasmatrikkeli / laatinut Asko Lehtonen. - Turun klassikot, 1969

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Weikko oli isoisani, vaikka en koskaan tuntenut hanta, koska han kuoli ennem syntymaani. Han toimi opettajana useissa oppikouluissa, mutta viimeksi enne kuolemaansa latinan ja kreikan lehtorina Turun yliopistossa. Ymmartaakseni han oli ankara, mutta myos kannustava opettaja.
Itse luin mm. latinaa Helsingin yliopistossa,1960-luvulla, ja viela silloinkin professori Paivo Oksala lahetti *isoisalle terveisia*! Isoisa oli kuollut ainakin 35 vuotta aikaisemmin.