Otsikko
Miten valmistetaan riisiviiniä? Olen katsastanut kirjastomme kokoelman pulakirjoja myöten - vielä ei tärpännyt. Löytyisikö asiakkaallemme ohjetta?

Kysytty

Miten valmistetaan riisiviiniä?
Olen katsastanut kirjastomme kokoelman
pulakirjoja myöten - vielä ei tärpännyt.
Löytyisikö asiakkaallemme ohjetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Riisiviini ei ole, kuten olet etsintäsi tuloksena havainnut, eurooppalainen
saati suomalainen ilmiö. Japanissa riisiviiniä kutsutaan SAKEksi ja Kiinassa,
missä kyseisen juoman valmistus ja käyttö on runsasta se tunnetaan
riisiviininä. Riisiviinin valmistusohjetta en löytänyt, teoksessa Alexis
Lichine's New Encyclopedia of Wine riisiviinin valmistusta kuvataan näin:
This traditional Chinese drink is made by sweetening and fermenting glutinous
rice or millet. Sakesta puolestaan: It is made from rice which is
cleansed and steamed and allowed to ferment. Toward the end of the fermentation
period more rice is added, then the sake is drawn off, filtered, and
put into casks for maturing.
Hiroshi Kondo on kirjoittanut kirjan sakesta: The Book of Sake (1996). Löytyy
pääkaupunkiseudulla Vantaalta Myyrmäen kirjastosta. Jos kiinnostaa,
mene kotikirjastoosi ja tee kaukolainapyyntö.
En tiedä olenko oikeassa, mutta minulla on sellainen käsitys, että
suomalaiset ovat "pulaviinejä" tehneet ennenmuuta perunasta?