Miten sijoitettiin siirtokarjalaiset käsityöläiset ja muut, jotka eivät omistaneet maata heidän jouduttuaan pois kotiseudultaan? Kuka tai mikä heidän uuden…

Kysytty

Miten sijoitettiin siirtokarjalaiset käsityöläiset ja muut, jotka eivät omistaneet maata heidän jouduttuaan pois kotiseudultaan? Kuka tai mikä heidän uuden asuinsijansa määritteli? Esim. etsimäni perhe joutui siirtymään Parkanosta Kangasniemelle muistitiedon mukaan. Oliko kansanhuolto siinä mukana?

Vastaus

Vastattu

Se osa evakoista, joka ei ollut saanut elantoa maataloudesta, alkoi siirtyä jo varhaisessa vaiheessa asutuskeskuksiin työtä etsimään. Suuri osa siirtoväestä ei ollut palannut Karjalaan jatkosodan aikana. He olivat työllistyneet eri paikkakunnille jo ennen Karjalan luovuttamista. Kaupungeissa ja muissa asutuskeskuksissa koettiinkin asuntopulaa sodan jälkeen. Siirtoväen asuttamisen vastaava viranomainen oli sisäasianministeriön siirtoväenasiainosasto.

Lähteet:

Karjala 4 : Karjalan vaiheet (1983)

Palomäki, Antti: Juoksuhaudoista jälleenrakennukseen (2011)

Siirtoväen sopeutuminen (1952)

Virolainen, Johannes: Karjalaiset Suomen kohtaloissa (1988)