Miten säätyvallan aika (1718-1772) näkyi ja vaikutti Suomessa? Miten Ruotsi hyötyi säätyvallan ajasta?

Kysytty

Miten säätyvallan aika (1718-1772) näkyi ja vaikutti Suomessa? Miten Ruotsi hyötyi säätyvallan ajasta?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Säätyvallan eli vapauden ajasta löytyy tietoa monista Suomen historia –teoksista. Meiltä Lumme –kirjastoista löytyy esim. Suomen historia 4: Vapauden aika, kustavilainen aika, kansanelämää 1700-luvulla, jonka ovat toimittaneet Yrjö Blomstedt, Paula Avikainen, Erkki Pärssinen ja Ilkka Mäntylä.

Muita teoksia ovat esim. Murtuva säätyvalta, jonka on kirjoittanut Heikki Ylikangas, Gunnar Suolahden kirjoittama Elämää Suomessa 1700-luvulla ja Jouko Nurmiaisen väitöskirja Edistys ja yhteinen hyvä vapauden ajan ruotsalaisessa poliittisessa kielessä (Bibliotheca historica 122. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura).

Saat enemmän aiheeseen liittyvää kirjallisuutta esim. lumme.finna.fi –sivuilta laittamalla hakusanaksi vapauden aika ja vaihtamalla kohtaan ”kaikki osumat” valikosta sanan ”aihe”. Jos haluat vielä tarkempaa tietoa tai apua tiedon hakemiseen, tule käymään kirjastossamme, autamme mielellämme.