Mitä tarkoittaa sana kaukoin? Onko kyseessä radio-sanaaa tarkoittava substantiivi? Tässä juttu siitä lähes 90 vuoden takaa https://josu13.kuvat.fi/kuvat/Keuruu…

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana kaukoin?
Onko kyseessä radio-sanaaa tarkoittava substantiivi?

Tässä juttu siitä lähes 90 vuoden takaa
https://josu13.kuvat.fi/kuvat/Keuruu/Keuru-Pihlajavesi-Multia-lehti/192…

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttäisi siltä, että kirjoittaja tarkoittaa kaukoimella radiota, toisaalta artikkelissa esiintyy myös sana radio.
Kaukoin sanaa en löytänyt sanakirjoista tai esim. radioalan kirjoista.

Kalevi Koukkusen teoksessa Atomi ja missi, vierassanojen etymologinen sanakirja(WSOY, 1990)käsitellään radio sanan etymologiaa. Kaukosen mukaan sana radio otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1917.

1920-luvun alkupuolella tuli käyttöön yleisradio -sana, muita esimerkiksi sanomalehdissä esiintyneitä nimityksiä olivat: laajalähetys, ympäriheitin, säteisradio, sinko, langaton ääni ja kansansäteilijä.

Radio -sanalle on esitetty lukuisia suomenkielisiä vastineita. Radiokuuntelija-lehti järjesti nimestä kilpailun vielä 1937. Kilpailussa palkittiin mm. seuraavat nimet: sinko, linko, aaltio, kiiri, sätiö. Vuonna 1938 Radiokuuntelijassa käytettiin verbiä singota: "Matteuspassio singottiin Wienistä".