Mitä tarkoittaa, kun aikoinaan oli oppikoulu nimeltään esi. Iisalmen kaksoistyttölyseo?

Kysytty

Mitä tarkoittaa, kun aikoinaan oli oppikoulu nimeltään esi. Iisalmen kaksoistyttölyseo?

Vastaus

Vastattu

Kaksoislyseolla (joka saattoi olla myös kaksoisyhteislyseo tai kaksoistyttölyseo) tarkoitettiin yksinkertaisesti täysiluokkaista valtion oppikoulua, jonka jokaisella luokalla oli vakinainen rinnakkaisluokka (B-luokka) (Nykysuomen sanakirja). Moni lyseo oli kaksoislyseo ilman, että sitä huomioitiin oppilaitoksen nimessä. Esimerkiksi Turun suomalainen lyseo (vuodesta 1950 Turun lyseo) "tuli kaksoislyseoksi 1925, t.s. B-luokat vakinaistettiin ja opettajanvirkoja lisättiin" (Turun lyseo : matrikkeli 1903–1976).

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hyvin poimitut selitykset ja esimerkit (vaikkakin "yksinkertaisesti" kummastuttaa). Toinen tapaus toisaalta, koulusta joka oli viimeisinä Venäjän-ajan vuosina suuriruhtinaskunnan pohjoisin oppikoulu, ote vuosikertomuksesta: "- - kesäkuun 15 p:nä annetulla asetuksella Rovaniemen yhteislyseo muutettiin kaksoisyhteislyseoksi. Tämä merkitsi sitä, että kouluumme perustettiin uusia lehtorinvirkoja. Se oli koulun toiminnan kannalta välttämätön toimenpide, sillä onhan koulumme oppilasluvultaan maamme suurimpia."