Mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa sana fläppi ja mikä on sen etymologia? Tuleeko se englanninkielisestä sanasta flap, joka tarkoittaa muun muassa liuskaa?

Kysytty

Mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa sana fläppi ja mikä on sen etymologia? Tuleeko se englanninkielisestä sanasta flap, joka tarkoittaa muun muassa liuskaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen sanakirjat ja kielenoppaat tuntevat vain sanan "fläppitaulu". "Suomen kielen perussanakirja" vuodelta 1992 kertoo, että "fläppitaulu" on "iso telineeseen kiinitettävä lehtiö" ja kehottaa käyttämään sen sijasta sanaa "lehtiötaulu".

Sana "fläppitaulu" puolestaan on muokattu suoraan englannin kielen sanasta "flap board". Näin ollen "fläppi" tulee, kuten oletitkin, englannin sanasta "flap", jolla on sellaisia merkityksiä kuin "läppä", "kaistale" ja "liuska".