Mitä tapahtuu esineille, jotka jäävät menneisyyteen aikamatkaajan palatessa nykyaikaan? Esimerkiksi eräässä Aku Ankka -tarinassa Aku matkaa menneisyyteen…

Kysytty

Mitä tapahtuu esineille, jotka jäävät menneisyyteen aikamatkaajan palatessa nykyaikaan? Esimerkiksi eräässä Aku Ankka -tarinassa Aku matkaa menneisyyteen mukanaan nykyajasta tuomiaan vanhoja seteleitä, joita käyttää menneisyydessä maksuvälineinä. Hän hakee nämä setelit jostakin liikkeestä, jossa on vanhoja rahoja ja ne luonnollisesti jäävät menneisyyteen, kun hän makselee niillä. Eli kun ne jäävät menneisyyteen, niin eikö niiden kaikkien pitäisi siis päätyä tuohon liikkeeseen, josta hän ne haki, jotta hän voisi ne hakea sieltä? Hän myös jättää menneisyyteen vaatteet, jotka niin ikään toi nykyajasta heittämällä ne jätekuormaan ja palaa sitten nykyaikaan.

Vastaus

Vastattu

Koska ajassa matkustaminen on mahdollista vain ihmisen mielikuvituksessa, on tavallaan turhaa odottaa, että jossain fiktiivisessä aikamatkustustarinassa kaikkia ns. aikaparadokseja olisi mietitty loppuun asti. Kirjoittaja voi rakentaa sellaisen fysikaalisen maailman kuin haluaa, eihän hän ole sidottu meidän todellisuuteemme. Koska emme tiedä, miten todellinen aikamatkustus voisi toimia ja vaikuttaa asioihin, on vaikea asettaa fiktiolle tiukkoja ehtoja.

Aku Ankka -tarina joka tapauksessa kuvaa hyvin mitä tahansa paradoksia, joka väistämättä liittyy myös fiktiiviseen ajassa matkustamiseen, jos sen oletetaan tapahtuvan tuntemiemme fysiikan lakien oloissa. Jotta Akulla olisi nykyajassa rahaa, joka kelpasi 150 vuotta aikaisemmin, näiden rahojen on täytynyt säilyä kaikilta tuhoutumisen vaihtoehdoilta. Tässä suhteessa keräilykaupasta hankittu aito vanha raha ei välttämättä synnytä samanlaista paradoksia kuin oman isoisän vahingossa tapahtunut surmaaminen. Ei silti ole mitään syytä, miksi kaikki vanha raha kertyisi Akun käyttäään kauppaan, varsinkin setelirahoja tuhoutuu suuria määriä, eikä mikään pakota niiden kertymiseen yhdelle kauppiaalle.

Tässä kohtaa astuvat kuvaan ne ehdot, joita aikamatkustukseen ehkä liittyisivät (fiktiossa niistä ei tarvitse välittää, mutta oletetaan hetki, että välitetään) ja jotka monissa tarinoissa ovat mukana ehdottomina kieltoina, joiden rikkomisesta seuraa ikävyyksiä. Jos esimerkiksi modernia teknologiaa voisi viedä menneisyyteen, se ei enää olisi "modernia teknologiaa" aikamatkaajan kotiinpaluun jälkeen, koska se tunnettiin jo menneisyydessä. Usein aikamatkustustarinat lähtevätkin siitä, että mitään ei saa muuttaa, muuten matkailijat itse voivat kadota saman tien (ns. perhossiipiefekti eli vähäinen yksityiskohdan muutos menneisyydessä voi johtaa isoihin muutoksiin tulevaisuudessa).

Mutta kuten sanottua, kukaan ei tiedä, millä tavalla aikamatkustus voisi toteutua niin että ihmisen säilyy hengissä ja voisi näitä paradokseja ruveta uhmaamaan. Henkilökohtaisesti en usko, että joudumme koskaan näkemään aitoa aikamatkustusta ainakaan ihmiselle mahdollisena fysikaalisena tapahtumana. Se jää silti mielikuvituksemme käyttöön.

Heikki Poroila