Otsikko
Mitä merkityksiä, synonyymejä, vanhoja nimityksiä on sanalla maamittari tai maanmittari? Tietoa tarvitaan juhlapuhetta varten.

Kysytty

Mitä merkityksiä, synonyymejä, vanhoja nimityksiä on sanalla maamittari tai maanmittari? Tietoa tarvitaan juhlapuhetta varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjan mukaan maanmittari on ammattikoulutuksen saanut henkilö, jolla on oikeus suorittaa maanjakoja ja muita maanmittaustoimituksia, esim. lääninmaanmittari ja varamaanmittari. Maanmittausinsinöörillä tarkoitetaan Teknillisen korkeakoulun maanmittausosastossa diplomitutkinnon suorittanutta henkilöä.

Teoksessa Maanmittaus Suomessa 1633-1983 (Maanmittaushallitus, Helsinki 1983) kerrotaan lisäksi mm. maanmittausteknikoista, -auskultanteista ja kartoittajista. Virkanimikkeinä heillä on ollut esimerkiksi tonttikirjanhoitaja ja -laskija, tontinmittaaja, kiinteistöinsinööri sekä kaupungin-, kauppalan tai kunnangeodeetti.

Tiina Törnqvistin artikkelissa Oikea-aikainen syntyminen? Maanmittarikillan ja maanmittariprofession ensiaskeleet (lehdessä: Tekniikan waiheita 2000: 2, s. 32-43) mainitaan myös maanmittaustirehtööri ja mosantramppari (maanmittariopiskelija).

Teoksesta Hiusristikko hukassa. Tiemiesten ja maanmittareiden kaskuja (WSOY, 1988) löytyy myös hauskoja sattumuksia maanmittareiden työstä.