Otsikko
Mitä mahtaa tarkoittaa "rahapreivi"? Virke kuuluu kokonaisuudessaan näin: "Kirjoittakaa nyt jo huomenna rahapreivissä, kuinka näyttelin osaani tuossa…

Kysytty

Mitä mahtaa tarkoittaa "rahapreivi"? Virke kuuluu kokonaisuudessaan näin: "Kirjoittakaa nyt jo huomenna rahapreivissä, kuinka näyttelin osaani tuossa vitsikkäässä näytelmässä."

Vastaus

Vastattu

"Preivi" on väännös ruotsin kielen kirjettä tarkoittavasta sanasta "brev". Rahapreivi viittaa yksikertaisesti kirjeeseen, jonka mukana on rahaa tai lupaus rahasta. Kun pankkilaitos oli vielä kehittymätön, pieniä summia lähetettiin kirjeissä. Yhä edelleenkin näin usein tehdään, kun vastaanottajana on esimerkiksi lapsi, jolla ei ole omaa tiliä tai kun hautaan lahja antaa perinteiseen tapaan.

Heikki Poroila