Mitä luokitusjärjestelmää käytetään Espoon (ja mahdollisesti koko Uudenmaan) kirjastoissa? Olen vastottain muuttanut Espooseen Pohjois-Karjalasta, jossa…

Kysytty

Mitä luokitusjärjestelmää käytetään Espoon (ja mahdollisesti koko Uudenmaan) kirjastoissa? Olen vastottain muuttanut Espooseen Pohjois-Karjalasta, jossa kirjastoissa käytetään kymmenluokitusjärjestelmää ja etelän kirjastojen kirjoja tutkiessa on hämmennystä herättäneet esimerkiksi numerot 4.4, 3.4 ja 2.4 kaunokirjallisuudessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espoossa käytetään tietokirjallisuudessa YKL:n mukaista kymmenluokitusta.

Kaunokirjallisuudessa on tosiaankin käytössä oma sovellus, jossa esim. suomenkielinen kaunokirjallisuus menee seuraavasti:
2 = Sekasisältöiset
2.1 = Kansanrunous
2.2 = Runot
2.3 = Näytelmät, kuunnelmat
2.4 = Romaanit, novellit, näytelmäelokuvat
2.49 = Sarjakuvat
2.5 = Sadut, animaatioelokuvat
2.59 = Kuvakirjat

Ruotsinkielinen kaunokirjallisuus alkaa Espoossa numerolla 3, saksankielinen numerolla 4 ja englanninkielinen numerolla 5. Ikävä kyllä tama ei mene aivan samoin Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla, vaan näissä suomi on 1, ruotsi 2, saksa 3 ja englanti 4.

Helsinki käyttää lisäksi tietokirjallisuudessa omaa luokitustaan.