Mitä kautta voin tarjota teostani e-kirjaksi kirjastojen valikoimiin? Entä korrekti formaatti, käykö PDF?

Kysytty

Mitä kautta voin tarjota teostani e-kirjaksi kirjastojen valikoimiin? Entä korrekti formaatti, käykö PDF?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä ei mainita, onko tavoitteena e-kirjan kaupallinen levittäminen vain oman kirjan maksuton välittäminen myös kirjaston kautta. Vastaan molempiin.

Jotta saa verkkokirjansa kaupalliseen levitykseen myös kirjaston kautta, täytyy olla jokin myyntialusta. Kirjastojen e-kirjatarjonta on tekijänoikeussyistä hyvin vähäistä ja tapahtuu käytännössä muutamien välittäjien kautta (esim. HelMet-kirjastoilla Ellibs, OverDrive, Elib ja Naxos Spoken Word Library). Käytännössä pitäisi oma kirjansa varmaan saada tällaisen kaupallisen välittäjän listoille, en usko kirjastojen asioivan yksittäisten kustantajien kanssa. Suomenkielisen kirjallisuuden osalta tärkein toimija on Ellibs.

Maksuttoman PDF-muotoisen verkkojulkaisun saaminen kirjaston luetteloon voi vaatia yhteydenottoa kirjaston johtajaan ja luetteloijiin. Lähtökohtaisesti kirjastot luetteloivat vain kokoelmaan sisältyviä julkaisuja. Poikkeuksia voidaan kuitenkin tehdä, jos julkaisun sisältö arvoidaan yleisesti merkitykselliseksi. Tämä on niin uusia ilmiö, ettei vakiintuneita käytäntöjä ole ehtinyt syntyä.

Heikki Poroila