Otsikko
Mitä jännityskirjallisuus on? Ja sen tärkeimmät edustajat?

Kysytty

Mitä jännityskirjallisuus on? Ja sen tärkeimmät edustajat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jännityskirjallisuus-sanalla voidaan luonnehtia kirjoja, jossa on jännittävä juoni. Toisin sanoen lukija seuraa tapahtumia odottaen tapahtumaketjun saavan (yleensä onnellisen) lopun. Tavallisimmin ja nykyisin jännityskirjallisuudesta puhuttaessa tarkoitetaan :

- agentti- ja vakoiluromaaneja (Ian Fleming, John Le Carre, Robert Ludlum, Ilkka Remes)

- kauhuromaaneja, kauhukertomuksia ( Mary Shelley, Edgar Allan Poe, H. P. Lovegraft, Stephen King, Dean R. Koontz)

-salapoliisi- ja poliisiromaaneja (Agatha Christie, Ellery Queen, John Dickson Carr, Mika Waltari, Reijo Mäki, Sujata Massey)

-rikosromaaneja ja kovaksikeittettyjä rikosromaaneja (Raymond Chandler, James Ellroy, Reijo Mäki)

.-seikkailukirjallisuus (Jack London, James Fennimore Cooper, Mark Twain, Daniel Defoe, Wilbur Smith)

- psykologinen jännityskirjallisuus, jossa päähuomion kohteena ovat henkilöhahmojen sisäiset tapahtumat, jotka luovat jännittävyyden teokseen (Patricia Highsmith, Anna Jansson, Shelley Smith, Karin Slaughter, Åke Edwarsson, Jon Nesbo)

Laitoin sulkuihin kirjailijoita, joita yhä edelleen luetaan tai, jotka yhä edelleen kirjoittavat. Pois jätin nuortenkirjailijat, sillä olit osoittanut kysymyksesi aikuisten osastolle.Mikäli haluat vastaavan luettelon nuortenkirjailijoista, voit pyytää sitä samalla tavalla. Kuten huomaat esim. Reijo Mäki on sekä salapoliisikirjailija että kovaksikeitetyn rikoskirjallisuuden edustaja. On siis syytä huomata, ettei koko kirjailijan tuotanto edusta vain yhtä jännityskirjallisuuden lajia, vaan lajityyppi voi vaihtua teoksesta toiseen tai yksi ja sama teos voi edustaa useampaa kirjallisuuden lajia.