Mitä huonekalut maksoivat vuonna 1973? Esim. Korhosen huonekaluliikkeen (Hki, Vantaa) nahkainen hyvä sohvakalusto, jurvalainen ruokasalinkalusto, hyvät vuoteet…

Kysytty

Mitä huonekalut maksoivat vuonna 1973? Esim. Korhosen huonekaluliikkeen (Hki, Vantaa) nahkainen hyvä sohvakalusto, jurvalainen ruokasalinkalusto, hyvät vuoteet, kokopuiset kirjoituspöydät, villainen ryijymatto, marimekon verhokankaat metriltä, silkkiset verhokankaat metriltä? Yritän saada omakotitalon kalustuksen hinnan kokonaisarvioita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisia huonekalujen hintoja löytyi vuoden 1973 Avotakka-lehdistä: nahkainen sohvakalusto (sohva ja kaksi nojatuolia) 4670 mk, vuode (160 x 200 cm) 415 mk, Vuokon verhokangas 19,90 mk/m. Hinnat vaihtelivat tietysti huomattavasti ostoliikkeen ja mallin ja laadun mukaan, joten tässä vain muutama esimerkki. Jurvalaisen ruokasalinkaluston silloista hintaa voisi esim. kysyä suoraan Jurva huonekalu ky:stä:

http://www.jurvahuonekalu.fi/index.php?tyyppi=myynti

1970-luvun lehtiä, mm. Avotakka, löytyy Helmet-kirjastojen kirjavarastosta Pasilan kirjastosta. Lehtiä ei lainata, mutta niitä saa lukea kirjastossa:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttu…

Kalusteiden silloinen hinta ja nykyinen arvo voivat poiketa toisistaan huomattavastikin, joten arvion tekeminen maksetun hinnan perusteella ei välttämättä anna oikeaa kuvaa arvosta.