Otsikko
Mitä Finlandia-voittaja-kirjaa suosittelisitte yläkoululaisen pojan luettavaksi?

Kysytty

Hei, mitä Finlandia-voittaja-kirjaa suosittelisitte yläkoululaisen pojan luettavaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sopivan kirjan löytyminen riippuu aina pitkälti siitä, minkälaiset asiat lukijaa kiinnostavat ja kuinka kokenut lukija hän on. Tässä muutama mahdollinen Finlandia-palkinnon voittanut kirja niin aikuisten-, nuorten- kuin tietokirjojenkin puolelta.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia:

Anne-Maija Aalto: Mistä valo pääsee sisään (2021). Kirja on dystoopinen tieteisromaani, jossa mm. ihmiskokeilla kajotaan ihmisen muistiin. Sen päähenkilönä on  nuori poika.

Juuli Niemi: Et kävele yksin (2016). Päähenkilöinä on sekä poika että tyttö. Kyseessä on rakkauskertomus, mutta myös muita teemoja, kuten maahanmuuttoa käsitellään.

Nadja Sumanen: Rambo (2015). Kirja on kertomus 15-vuotiaasta ADHD-diagnoosin saaneesta pojasta, ja hänen kesästään 8. ja 9. luokan välissä.

Kaunokirjallisuuden Finlandia:

Kari Hotkainen: Juoksuhaudantie (2002). Kirja on traaginen ja synkän humoristinen kuvaus tavallisesta miehestä, joka yrittää saada perheensä takaisin ostamalla täydellisen rintamamiestalon.

Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi (2000). Ensimmäinen Finlandia-palkinnon voittanut fantasiakirja kertoo Mikaelista, joka löytää kerrostalon roskakatoksesta peikon.

Tietokirjallisuuden Finlandia:

Esko Valtaoja: Kotona maailmankaikkeudessa (2002). Kirja sopii esimerkiksi silloin, haluaa miettiä sellaisia kysymyksiä, kuin "Keitä me olemme" ja "Mistä olemme peräisin". Toki joissain tieteen kehitystä esittelevissä kohdissa huomaa, että kirja on jo kaksikymmentä vuotta vanha. Valtaoja kirjoittaa viihdyttävästi ja ymmärrettävästi.

Ville Kivimäki: Murtuneet mielet (2013). Kirja käsittelee perusteellisesti sitä, miten sota vaikutti sotilaiden mielenterveyteen. Tämä sopii hyvin sotahistoriasta kiinnostuneelle lukijalle. Kirja on paksu, joten sopii aika paljon lukevalle.

Kaikkiin Finlandia-palkittuihin kirjoihin voi tutustua Kirjasäätiön sivulla.