Otsikko
Mitä eroa on kreikkalaisella jogurtilla ja turkkilaisella jogurtilla? Jossain väitettiin, että ovat ihan samaa tavaraa.

Kysytty

Mitä eroa on kreikkalaisella jogurtilla ja turkkilaisella jogurtilla? Jossain väitettiin, että ovat ihan samaa tavaraa.

Vastaus

Vastattu

Jugurtit ovat näin maallikosta melko samanlaisia, mutta niiden happamuus ja rasvapitoisuudet vaihtelevat. Valio kertoo jugurttiensa eroista näin:

"Valio Bulgarian jogurtti on maultaan raikkaan hapan ja siinä on vain 3,5 % rasvaa. Hauskasti lohkeava rakenne syntyy suomalaisen maidon ja bulgarialaisen hapatteen yhdistelmästä. Valio Bulgarian jogurtti on kevyempi vaihtoehto ja siksi parhaimmillaan yksinkertaisissa ohjeissa, kuten kastikkeissa.

Valio turkkilainen jogurtti on maultaan pehmeä ja koostumukseltaan kermainen jogurtti. Rasvaa täyteläisessä jogurtissa on 10 grammaa sadasta. Korkean rasvapitoisuuden ja jämäkän rakenteen ansiosta se sopii monipuolisesti alkuruokiin, jälkiruokiin ja leivontaan. Voit tehdä siitä myös ihanan kuohkeita juomia. Valio turkkilaista jogurttia löytyy laktoosittomana ja luomuna.

Valio kreikkalainen jogurtti on turkkilaista jogurttia hieman happamampaa ja rasvaa siinä on 7 %. Proteiinia siinä on useita jogurtteja enemmän, 8 grammaa sadasta. Korkeamman proteiinipitoisuuden ansiosta Valio kreikkalainen jogurtti sitoo hyvin nesteitä kasviksista ja marjoista, esimerkiksi marjapiirakan täytteen marjoista. Jogurtissa on paksu rakenne ja se sopii monipuoliseen käyttöön turkkilaisen jogurtin tavoin." Valio

Iltasanomien Hyvä Olo jutussa 27.10.2019 varoitellaan näiden kaikkien jugurttien rasvamääristä.

4 ääntä

Kommentit

Olen kyllä ollut siinä uskossa, että ero on siinä, minkä bakteerikannan avulla hapatus tehdään. Samalla tavalla kuin juustot eroavat toisistaan bakteerikannan (ja mahdollisne homekannan) mukaan. Jos jogurteilla olisi sama bakteerikanta, niin miksi ne sitten nimetään paikkojen mukaan?