Mitä ero on sanoilla tieto ja tietoisuus? Tiedonhankkimisesta on saatavilla tietoa, mutta entä sellaisesta tiedosta, jota henkilöillä on ilman erillistä…

Kysytty

Mitä ero on sanoilla tieto ja tietoisuus?
Tiedonhankkimisesta on saatavilla tietoa, mutta entä sellaisesta tiedosta, jota henkilöillä on ilman erillistä hankkimista.Esim. muistot ja kokemukset ja tieto, joka on tullut tiedotusvälineistä yms. siinä sivussa.
Entä aktiivinen ja passiivinen tieto, tiedostettu ja tiedostamaton tieto, arvioiva tietoa, asenteiden vaikutus tietoon (kokemuksiin,muistoihin)
Tuli monta juttua, mutta onko tällaisista asioista olemassa kirjallisuutta tai tutkimusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedosta, tietoisuudesta, muistista, tarkkaavaisuudesta jne. löydät määritelmiä ja tutkimustuloksia kognitiivisen psykologian peruskirjoista. Kaikissa pskykologian oppikirjasarjoissa on yleensä kognitiivista psykologiaa käsittelevä teos. Jos kiinnostuksesi kohdistuu erityisesti käsitteiden välisiin eroihin filosofian perusteokset, esim. Ilkka Niiniluodon kirja "Informaatio, tieto ja yhteiskunta : filosofinen käsiteanalyysi" voisi olla hyvä.