Mistä tulee se, että joku sanoo jonkin kirosanan ja sen jälkeen tulee sana "ollen"? Esim. lempo ollen. Mitä tuo "ollen" tarkoittaa?

Kysytty

Mistä tulee se, että joku sanoo jonkin kirosanan ja sen jälkeen tulee sana "ollen"? Esim. lempo ollen. Mitä tuo "ollen" tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Ollen" tarkoittaa tässä yhteyssä samaa kuin "koska olen" tai "kun olen". Siten "lempo ollen" tarkoittaa "koskan olen lempo". Ilmaisu on vanhahtavaa kieltä, jota ei nykyään juuri käytetä muuten kuin tietyissä sanonnoissa kuten "niin ollen" (= siis) ja "näin ollen" (= koska on näin). Joskus ilmaisua näkee myös vähän kömpelöissä ilmaisuissa kuten vaikkapa "Kadulla käveli miestä taluttava koira, ollen se perin kummallinen näky". Kielitieteilijöillä voi olla täsmällisempääkin tietoa.

Heikki Poroila