Otsikko
Mistä tulee sanonta "Joutua silmätikuksi"?

Kysytty

Mistä tulee sanonta "Joutua silmätikuksi"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saimme vastauksen kysymykseen Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta:

W. O. Streng-Renkonen kirjoittaa v. 1938 kirjassaan "Siivekkäitä sanoja ja sivistyssanoja" silmätikusta ja "tikkuna silmässä" olemisesta näin (s. 89):

"Ruotsin kielessä en nagel i ögat merkitsee samaa ja perustuu ilmeisesti Mooseksen kirjan sanoihin, joissa kerrotaan miten Jehova käski Mooseksen sanoa Israelin lapsille, että heidän piti karkottaa Moabin kankailla Jerikoa vastapäätä elävä kansa ja että ellei niin tapahtuisi, "niin ovat ne, jotka heistä jätätte, teille niinkuin orjantappurat silmissänne ja keihäs kyljessänne" (IV Moos. 33:55). Ruotsin nagel ei tässä ole 'kynsi' vaan kuten saks. Nagel ("spitzes Werkzeug zum Einschlagen in einen Gegenstand") samaa kuin naula ja piikki, ja edellä mainitussa Raamatun kohdassa esiintyvät orjantappurat, joka rinnastetaan keihääseen, on niinikään silmää vaivaava piikki eli tikku."

Nykyisessä Raamatun käännöksessä teksti on luultavasti muokattu nykykielen mukaiseksi ja ilmaistaan toisin sanoin.

Kyse on siis kansainvälisestä sanonnasta, jolla kuvataan toisaalta vaivana, kiusana olevaa asiaa ja toisaalta kiusallisen huomion kohteena olemista, ja joka on mukautettu omaan kieleen sopivaksi.