Mistä tietää, mitä aihetta on koko maailmassa twiitattu eniten viimeisen 24 tunnin aikana?

Kysytty

Mistä tietää, mitä aihetta on koko maailmassa twiitattu eniten viimeisen 24 tunnin aikana?

Vastaus

Vastattu

Eipä taida tällaista tietoa mistään löytyä siitä yksinkertaisesta syystä, että käsite "aihe" on kovin epämääräinen. Monet tviitit eivät "käsittele" yhtään mitään ja monissa on useita eri aiheita esillä. Koska yksittäisen tviitin sisältö on mielivaltainen, ei tällainen aiheperusteinen, systemaattinen tilastointi ole mahdollista. Jos joku sellaista tekee, tilasto on joka tapauksessa erittäin karkea.

On myös äärimmäisen vaikea määritellä, milloin tviitti käsittelee jotain aihetta, milloin aihe vain mainitaan. Twitter-yhtiöllä on todennäköisesti tilastotietoa sellaisista yksinkertaisista asioista kuten esimerkiksi monessako tviitissä on mainittu presidentti Donald Trumpin nimi. Nimi voi kuitenkin esiintyä myös tviitissä, jonka aihe on on jokin aivan muu.

Oman ongelmansa muodostaa tviittien sisältämien kuvien tulkitseminen. Jos tviitissä on kuva koirasta, aiheena voi olla koira lemmikkinä, koiranruokamainos, luonnonsuojelu jne. Kuvat ovat usein moniselitteisiä, eikä niiden "aihetta" voi yksinkertaisesti määritellä.

Kun joskus puhutaan "maailman tviitatuimmista" asioista, on uskoakseni kysymys yksinkertaisesta sanojen tilastoinnista. Se on kuitenkin laadullisesti aika kaukana pyrkimyksestä eritellä yksittäisten aiheitten käsittelymääriä, koska samaa aihetta voidaan käsitellä lukemattomilla eri tavoilla.

Twitter tarjoaa mahdollisuuden käyttää aihetunnisteita eli hashtagejä (#). Niiden avulla voi tehdä suosittuihin aiheisiin liittyviä hakuja, mutta koska hashtägien käyttö on vapaaehtoista ja satunnaista, myös lopputulos on sattumanvarainen.

Yksittäisen Twitter-tilin virallisten seuraajien lukumääriä kyllä seurataan, mutta nämä luvut eivät kerro mitään lyhyen aikavälin aiheaktiivisuudesta. Vuonna 2018 eniten seuraajia oli laulaja Katy Perryllä, 108 miljoonaa.

Oikein kiinnostuneen kannattaa varmaan yrittää tiedustella Twitter-tilin kautta, millaisia tilastoja firma tuottaa.

Heikki Poroila