Mistä Salmela sukunimi on lähtösin? Mitä tarkoittaa Salmela?

Kysytty

Mistä Salmela sukunimi on lähtösin? Mitä tarkoittaa Salmela?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Salmela-nimi ei ilmeisesti tarkoita varsinaisesti mitään vaan on useimmiten peräisin asuinpaikan nimestä. Salmela nimi on yleistynyt sukunimenä vasta 1800-luvun lopulta lähtien. Nimeä suosivat 1900-luvun alussa ruotsinkielisten nimien suomentajat. Ainakin Strand-, Mironow-, Spännar- ja Stenholm-nimiset henkilöt ovat suomentaneet nimensä Salmelaksi. Tällä hetkellä Suomessa elää 5393 Salmela-nimistä henkilöä.

Lähde: Suomalaiset sukunimet / Pirjo Mikkala, Sirkka Paikkala. Teoksessa Uusi suomalainen nimikirja. Helsinki, 1988

tai

Suomelaiset sukunimet. Weilin+Göög, 1993

tai

Sukunimet. Otava, 2000

Väestörekisterikeskus
http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1