Mistä saisin tietoa Valkeakoskella sijaitsevan Tarttilan kulttuurihistorialliseen maisemaan liittyen? Erityisesti kiinnostunut alueella aiemmin sijainneesta ja…

Kysytty

Hei, mistä saisin tietoa Valkeakoskella sijaitsevan Tarttilan kulttuurihistorialliseen maisemaan liittyen? Erityisesti kiinnostunut alueella aiemmin sijainneesta ja sittemmin puretusta seurantalosta (likimain osoitteessa Tarttilanraitti 18-22) ja sen historiasta ja valokuvista (ei ole sama kuin alueella vielä sijaitseva työväentalo).

Vastaus

Vastattu

Kansalliskirjaston digitaalisista aineistoista löytyi tieto, että Sääksmäen Saarioispuolen seuratalo-osakeyhtiö vietti Tarttilan kylässä valmistuneen talonsa vihkiäisjuhlaa 27.8.1911 (Hämeen Sanomat, 19.08.1911, nro 91, s. 1, https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/815792?page=1).

Lisätietoa Tarttilan kulttuurimaisemasta löytyy kirjasta Saarioispuolen omat jutut (Saarioispuolen kyläyhdistys ry, 2005). Kirjassa on seuratalosta pieni kuva s. 29 ja 285, jossa myös tietoa seurantalosta. Samoin kirjasta löytyy tieto, että talo purettiin vuonna 1992 (s. 299).

Sääksmäki-seura julkaisee Sääksmäki-lehteä, josta voi myös löytyä lisätietoa.