Otsikko
Mistä saakka sukunimi Juutinen on tunnettu? Mitähän se tarkoittanee ja mistä saanut alkunsa? Onko sukunimet Juuti ja Juutilainen samaa alkuperää?

Kysytty

Mistä saakka sukunimi Juutinen on tunnettu? Mitähän se tarkoittanee ja mistä saanut alkunsa? Onko sukunimet Juuti ja Juutilainen samaa alkuperää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusi suomalainen nimikirja –teoksen mukaan sukunimi Juutinen on tunnettu Savossa ainakin 1500-luvulta asti. Savoon nimi on ilmeisesti kulkeutunut Karjalasta. Nimi on peräisin vanhasta tanskalaista eli Juutinmaan asukasta tarkoittavasta juutti-sanasta. Nimet Juuti, Juutila ja Juutilainen ovat samaa perua.