Mistä on lähtöisin perinne, että naistenpäivänä nainen saa ruusun? Ja missä maissa ruusuja annetaan eniten?

Kysytty

Mistä on lähtöisin perinne, että naistenpäivänä nainen saa ruusun? Ja missä maissa ruusuja annetaan eniten?

Vastaus

Vastattu

Ainakaan suomenkielisen kansainvälistä naistenpäivää käsittelevän artikkelin perusteella ruusujen antaminen ei ole mikään yhteinen perinne, vaan 1900-luvun alussa käynnistynyt toiminta on sisältänyt ja hyväksynyt kaikenlaiset kukkaset. Erityisesti Neuvostoliitossa ja sen liittolaismaissa ruusu on kuitenkin ollut ilmeisesti suosituin kukka ja todennäköisesti Venäjä on edelleen ruusujen jakajana huipulla ihan väestömääränsäkin takia. Siellä naistenpäivä on myös perinteisesti ollut vapaapäivä, toisin kuin esimerkiksi Suomessa.

Heikki Poroila