Otsikko
Mistä Nastolan Kivijärvessä oleva Murhasaari on saanut nimensä?

Kysytty

Hei!
Mistä Nastolan Kivijärvessä oleva Murhasaari on saanut nimensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Karttakeskuksen v. 2019 julkaisemassa kartassa "Murhasaari ja muita julmia paikannimiä Suomesta" Murhasaaren nimen selitykseksi kerrotaan, että "Neiti Ahlgren, joka oli raittiusihminen, murhattiin saaressa v. 1910 viinaan liittyvän riidan seuraksena." Muuta viitettä ko. nimeen ei löytynyt. Esimerkiksi Nastolan historia teoksissa 1, 2, ja 3 ei oteta kantaa nimeen tai sen alkuperään. Nimeä ei myöskään löydy Karttakeskuksen v. 2007 julkaisemasta teoksesta "Suomalainen paikannimikirja".

Etelä-Suomen Sanomien digilehdessä on 20.8.2020 julkaistu Heikki Hiilamon kirjoittama kirjoitus "Nastolan Murhasaaren karmea arvoitus", mutta se on maksumuurin takana. Halutessasi voit kysyä kirjoitusta heiltä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun, jonka yhteystiedot ovat:
Etelä-Suomen Sanomat asiakaspalvelu:
p. 03 7575 700 (pvm/mpm)
Puhelinpalvelu palvelee ma-pe 9.00-14.00.
Sähköposteihin vastaamme arkipäivisin klo 8.00-16.00.
asiakaspalvelu@hameenmedia.fi

Myös kotimaisten kielten keskus antaa nimineuvontaa. Yhteystiedot löydät heidän www-sivuiltaan: Nimineuvonta - Kotimaisten kielten keskus (kotus.fi)