Mistä Mika Waltarin kirjasta on sitaatti: "Kaikki ponnistelu, niin ruumiin kuin hengen vaivaaminen, on vain omiaan kuluttamaan voimia ja suistamaan ihmisen…

Kysytty

Mistä Mika Waltarin kirjasta on sitaatti: "Kaikki ponnistelu, niin ruumiin kuin hengen vaivaaminen, on vain omiaan kuluttamaan voimia ja suistamaan ihmisen ennenaikaiseen hautaan."

Vastaus

Vastattu

Sitaatti on teoksesta: Nuori Johannes.

"Mitä on onni", hän sanoi ja haukotteli nautinnollisesti. "Seitsemänkymmenen vuoden ikään olen ehtinyt, mutta ei onnea kirjoista löydä ja tiedon tuska on ruttoakin pahempi koska se myrkyttää ihmiseltä kaiken onnen. Katso sen sijaan tuota pientä koiraa miten autuaan kylläisenä se makaa antaen auringon kuumasti paistaa kylkeään. Viisas joutilaisuus on ihmisen paras onni, ja jos pahansuovat moittivat minua ahneeksi, niin tietty varallisuus on suloisen laiskuuden välttämätön edellytys. On vain muistettava että ruumiin miellyttävään laiskuuteen on liityttävä myös hengen hedelmällinen laiskuus. Kaikki ponnistelu, niin ruumiin kuin hengen vaivaaminen, on vain omiaan kuluttamaan voimia ja suistamaan ihmisen ennenaikaiseen hautaan. Viisaan on osattava antaa muiden tehdä työtä puolestaan ja omistettava huomionsa vain joutilaisuuden suomaan ruumiillisen ja henkisen mielihyvän nauttimiseen."

(Nuori Johannes. Mika Waltari. WSOY  1-9 p. 1981-2008.)