Otsikko
Mistä löytyy sanonta: Etkös tuhma kuuta tunne, idän puolen täyttymässä, luotehen vähenemässä? Kiitokset jo etukäteen!

Kysytty

Mistä löytyy sanonta: Etkös tuhma kuuta tunne, idän puolen täyttymässä, luotehen vähenemässä? Kiitokset jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanonta on ikivanhaa perinnettä, mutta se löytyy ainakin Zacharias Topeliuksen vuonna 1868 julkaistusta oppikirjasta Luonnon-kirja. Sen viimeisessä luvussa 15 "Suuresta avarasta maailmasta" on Kuuta käsittelevä alaluku, jossa on mm. seuraava teksti: "Muutoin saatat sinäkin muistaa sen tästä, jolla isä kerran muistutti poikaansa kuuta tuntemaan, sanoen: Etkös tuhma kuuta tunne? Idän puolen täytymässä, Luotehen vähenemässä."  Itämurteissa sana "idän" kirjoitetaan tavallisesti "ijän". "Tuhma" tarkoittaa tässä tyhmää, ei huonotapaista.

Heikki Poroila