Otsikko
Mistä löytyisi tietoa aiheesta: tiedostojen pelastaminen vialliselta kiintolevyltä. Tiedot tulee ATK-kurssin esitelmää kyseisestä aiheesta. Aiheeseen liittyvää…

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa aiheesta: tiedostojen pelastaminen vialliselta kiintolevyltä. Tiedot tulee ATK-kurssin esitelmää kyseisestä aiheesta. Aiheeseen liittyvää materiaalia on löytynyt MikroBitti 1997/1 ja pc-käyttäjän käsikirja 1993.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet löytänyt aiheesta jo jonkin verran tietoja. Tässä vielä muutama vinkki aiheesta, josta ei ihan jokaisessa ATK-oppaassa kirjoiteta:

"Levytohtori pelastaa tiedostosi tuholta - älä tule hulluksi jos kiintolevy hajoaa." (artikkeli Tietoviikko -lehdessä 1994:35)

Helsingin Sanomien verkkoliitteen http://www.helsinginsanomat.fi/ arkistosta löytyy hakusanalla kiintolevy muutama artikkeli aiheesta
"Tietokoneen kiintolevyllä on norsun muisti" (07.04.1998)
"Kovalevykirurgi kaivaa esiin tuhoutuneet tiedostot" (15.03.1998)
"Uutisia: Automaattiset pelastusohjelmat voivat tuhota lisää" (04.06.1999)

E.m. artikkeleissa mainitaan norjalainen tiedostojen palauttamiseen erikoistunut firma Norman Ibas, joka toimii myös Helsingissä. Sen www-osoite on http://www.norman-ibas.fi/ Sivuilta löytyy myös lisätietoja ja toimintaohjeita.

Kannattanee myös katsoa esimerkiksi kirjoja Koski, Raimo: Kiintolevyopas (1995) tai Mueller, Scott: PC-Mikron viritys- ja korjausopas (1998)