Otsikko
Mistä löytäisin tietoa, miten puhdistaa kankainen matkalaukku? Kannessa on likaa, joten vain se pitäisi saada puhtaaksi. Onko olemassa mitään juuri kankaisille…

Kysytty

Hei! Mistä löytäisin tietoa, miten puhdistaa kankainen matkalaukku? Kannessa on likaa, joten vain se pitäisi saada puhtaaksi. Onko olemassa mitään juuri kankaisille matkalaukuille tarkoitettuja puhdistusaineita vai mitä aineita pitäisi käyttää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaista pesuainetta, joka on tarkoitettu kankaisille matkalaukuille, ei löytynyt. Mieto pesuaine, esimerkiksi astianpesuaine, voisi olla sopiva. Pesuaineen valintaan vaikuttaa kankaan materiaali ja onko se käsitelty jollakin suoja-aineella.
Kannattaa kysyä sieltä liikkeestä, mistä laukku on ostettu.

Seuraavissa linkeissä on ohjeita matkalaukun puhdistukseen:

http://www.wikihow.com/Clean-a-Suitcase
http://travelbagquest.com/how-to-clean-luggage-of-any-kind/

Jos matkalaukussa on tahroja, jotka haluat poistaa, niin seuraavissa kirjoissa on vinkkejä erilaisten tahrojen poistoon:

Friedman, Virginia M. : Tahrat : esiintyminen ja poisto( WSOY, 2003)
Lausjärvi, Marjatta : Kodin tekstiilit (Puhtaustieto, 2002)

0 ääntä

Kommentit

Joitakin tekstiilituotteita voi puhdistaa hieromalla niiden pintaan hiukan lämmitettyjä vehnäjauhoja tai perunajauhoja, jotka sitten imuroidaan tai harjataan pois. En tosin ole kokeillut laukkumateriaaliin, vaan ainoastaan mattoihin, teddykarhuihin yms. pehmeämpään ainekseen. Tällöin jauhojen oli tarkoitus imeyttää rasvaista likaa pois, mikä näissä tapauksissa onnistuikin kohtuullisesti.