Otsikko
Mistä löytäisin nuotit lauluun Mantsurian kummut (J.A. Schatrow), jossa on Saukin tekemät sanat? Mantsurian kukkuloilla -versio Kerttu Mustosen sanoilla löytyy…

Kysytty

Hei! Mistä löytäisin nuotit lauluun Mantsurian kummut (J.A. Schatrow), jossa on Saukin tekemät sanat? Mantsurian kukkuloilla -versio Kerttu Mustosen sanoilla löytyy useasta lähteestä, mutta nuotteja tähän Laila Kinnusen versioon en ole löytänyt. https://www.youtube.com/watch?v=PLZ2mcwLoHw Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä Saukin sanoittama versio ("On hiljaisuus, vuorilla usva käy) on tosiaan nuottina paljon harvinaisempi kuin Kerttu Mustosen sanoittama versio ("Käy vuorten taa päivä jo uinumaan"). Viola-tietokanta tuntee vain kaksi nuottijulkaisua, jotka löytyvät vain Kansalliskirjaston kokoelmasta, josta ei anneta lainoja, vaan nuottia on tultava paikan päälle katsomaan.

* Mandshurian kummut ; Soittajapoika ; Tiet ; Kaupunki kauaksi jää (Scandia 1962)
* Venäläisiä kansanlauluja (Scandia, 1977) - tämä on sisällöllisesti sama kuin vuoden 1962 kokoelma.

Jos kysyjä tavoittelee vain laulun nuotteja, sanoitusversiolla ei pitäisi olla suurtakaan väliä, sillä molempia tekstejä lauletaan samalla melodialla. Nuotit sävelmään löytyvät esimerkiksi "Suuresta toivelaulukirjasta nro 7". Jos taas tavoitellaan ensi sijassa Saukin tekstiä, löytyvät ne esimerkiksi tämän linkin takaa https://www.musixmatch.com/lyrics/Laila-Kinnunen/Mandshurian-kummut.

Heikki Poroila