Mistä kirjoista, nettisivuilta tai äänitteiltä löytäisin tietoa/näytteitä työlauluperinteestä?

Kysytty

Mistä kirjoista, nettisivuilta tai äänitteiltä löytäisin tietoa/näytteitä työlauluperinteestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti tarkoitus on löytää aineistoa suomalaisesta työlaulu-, kehtolaulu- ja laululeikkiperinteestä.

Suomen musiikin historia -kirjasarjan osassa Kansanmusiikki (WSOY, 2006) on Anneli Asplundin artikkeli Runolaulusta rekilauluun, jossa hän kertoo mm. kehtolauluista, työlauluista ja laululeikeistä. Työlauluperinteestä löytyy tietoa myös Kustaa Vilkunan kirjasta Työ ja ilonpito. Ja pokasaha soi -laulukirjaan on koottu metsätyöntekijöiden lauluperinnettä (laulujen sanat ja nuotit ja taustatiedot) ja samannimiselle cd-levylle metsä- ja uittotyötä kuvaavia lauluja, jotka eivät kuitenkaan ole varsinaisia työlauluja. Työlaulut-sanalla löytyy Piki-verkkokirjastosta (piki.verkkokirjasto.fi) vain ulkomaisia äänitteitä. Yksittäisiä suomalaisia työlauluja voi silti löytyä äänitteiltä, mutta niitä pitäisi etsiä esim. laulun nimellä.

Kehtolauluja löytyy monelta äänitteeltä. Esim. cd-levylle Suomalainen kehtolaulu on koottu valikoima Erkki Ala-Könnin tallentamia kenttä-äänityksiä vuosilta 1954-1975. Nuottiin Unilintu (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1989) on koottu suomalaista kehtolauluperinnettä.

Laululeikkiperinnettä esitellään esim. Pirkko-Liisa Rausmaan nuotissa Ilokerä : laulutansseja ja piirileikkejä (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1984). Laululeikit-sanalla löytyy Piki-verkkokirjastosta myös cd-levyjä, mutta kannattaa huomata, että hakutulokseen tulee mukaan myös nykyajan leikkejä.