Mistä juontaa juurensa VUONO sukunimi?

Kysytty

Mistä juontaa juurensa VUONO sukunimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan julkaisema

Sukunimet. - Uud. laitos. - Otava, 2000

ei sisällä tietoja Vuono-nimestä, mutta tuskin menee vikaan, jos arvelee sen olevan lähtöisin maantieteellisestä nimityksestä ("pitkä ja kapea meren tai järven lahti").

Suomessa sana on lainaa saamelaiskielistä, esim. samaa merkitsevät

pohjoissaamen vuotna
inarinsaamen vuonâ
koltansaamen vuõnn

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja 3 : R - Ö. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2000.

Suomalainen paikannimikirja. - Karttakeskus, 2007.