Otsikko
Mistä juontaa alkunsa aprillipäivän pilailu?

Kysytty

Mistä juontaa alkunsa aprillipäivän pilailu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aprillipäivän tarkkaa syntyä ei tiedetä. Eräs teoria on, että päivä on saanut alkunsa Ranskassa 1582. Maa oli siirtynyt juliaanisesta kalenterista uuteen gregoriaaniseen kalenteriin jo 1563. Muutamia vuosikymmeniä myöhemmin alettiin vääränä päivänä uutta vuotta viettäviä sanoa Huhtikuun hölmöiksi. "Some historians speculate that April Fools’ Day dates back to 1582, when France switched from the Julian calendar to the Gregorian calendar, as called for by the Council of Trent in 1563. In the Julian Calendar, as in the Hindu calendar, the new year began with the spring equinox around April 1.

People who were slow to get the news or failed to recognize that the start of the new year had moved to January 1 and continued to celebrate it during the last week of March through April 1 became the butt of jokes and hoaxes and were called “April fools.” These pranks included having paper fish placed on their backs and being referred to as “poisson d’avril” (April fish), said to symbolize a young, easily caught fish and a gullible person." History.com

Aprillipäivään on voinut yhdistyä myös vanhan roomalaisen karnevaalijuhlan Hilarian tai Pohjoisen pallonpuoliskon ensimmäisen kevätpäivän juhlinnan perinteitä. "Historians have also linked April Fools’ Day to festivals such as Hilaria, which was celebrated in ancient Rome at the end of March and involved people dressing up in disguises. KidsNews

Silloin pilailutraditio voisi juontua aiemmalta ajalta. Kaikki kolme perinnettä kuitenkin juhlivat mahdollisuutta hieman naljailla kanssaihmisten kustannuksella.

Samaan päätyy myös toinen lähde: "Todennäköisesti tämä teoria (Kalenterien vaihto) aprillipäivän syntymisestä ei pidä paikkaansa. Huhtikuun ensimmäisen päivän pilailusta löytyy historiallisia viitteitä Englannista jo vuodelta 1392, Ranskasta 1508 ja Belgiasta 1539. On kuitenkin todennäköistä, että kepposet liittyivät nimenomaan uuden vuoden viettoon." https://asialinja.com/aprillipaiva-historia-aprillipila/

Aprillipilat on kuitenkin syytä tehdä ainakin englantia puhuvissa maissa aamupäivisin. Muuten pilailija saattaa itse joutua April Fools'iksi. "In Australia, Canada and England, April Fools’ Day jokes are only supposed to be played until noon.

It is believed prank victims are only “fools” if they fall for a trick early in the day. After that, the fools become those who try to carry out pranks after noon.

Many people are divided on this issue, however, and some insist on carrying out pranks all day."Kidsnews

Others think April Fools’ Day was tied to the vernal equinox, or first day of spring in the Northern Hemisphere, when Mother Nature fooled people with changing, unpredictable weather."

Ranskalainen tapa kiinnittää kalan kuvia aprillattavan selkään on varmaan jäänyt ruotsin ja suomen kieleen aprilliloruina  "april, april, din dumma sill!" sekä  ”Aprilliä, syö silliä, juo kuravettä päälle!”https://asialinja.com/aprillipaiva-historia-aprillipila/

"Suomen ensimmäinen tunnettu aprillipilailija oli Kosken Kurjalan kartanon 13-vuotias neiti 1.4.1800" https://asialinja.com/aprillipaiva-historia-aprillipila/