Otsikko
Mistä huvimaja kulttuuri on peräisin, ja mistä kirjoista löytäisin siitä tietoa?

Kysytty

Mistä huvimaja kulttuuri on peräisin, ja mistä kirjoista löytäisin siitä tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huvimajoja on ollut niin kauan kuin puutarhojakin. Varhaisimmat tunnetut huvimajat olivat egyptiläisissä puutarhoissa viisi tuhatta vuotta sitten. Antiikin Roomassa ja Kreikassa huvimajat muistuttivat temppeleitä. Persialaiset rakensivat islamilaisen arkkitehtuurin mukaisia huvimajoja, Kiinassa ja Japanissa puutarhoihin rakennettiin pieniä paviljonkeja ja teehuoneita.

Huvimajojen historia on sidoksissa puutarhataiteen historiaan. Keskiajalla Ranskassa ja Englannissa puutarhoihin rakennettiin huvimajoja, joka myötäilivät päärakennusten tyyliä ja joissa alettiin viettää huvielämää. Länsimaisen puutarhataiteen kukoistus alkoi renessanssin ja etenkin barokin aikana. Suomessa puutarhataide sai alkunsa 1600-luvulla, jolloin moniin kartanoihin perustettiin hedelmä- ja koristepuutarhoja.

Tietoa huvimajoista ja niiden käytöstä saat ainakin kirjoista, joissa esitellään puutarhoja ja kartanoita. Tässä joitakin:
Eeva Ruoff, Puutarhataiteen helmiä, kuuluisia euroopalaisia puutarhoja
Eeva Ruoff, Vanhoja suomalaisia puutarhoja
Tammen suuri puutarhakirja osa 5, luku Puutarha ja perinteet
Hans Mårtensson, Länge leve lusthusen
Anna Lena Einarson, Trädgårdsliv
Maggie Keswick, The Chinese garden : history, art and architecture
Bo Lönnqvist, Vanhoja kartanoita Helsingin seudulla
Lisää teoksia löydät esimerkiksi HelMetistä www.helmet.fi aihehaussa hakusanoilla 'puutarhataide', 'kartanot' ja sanahussa hakusanoilla 'puutarhat historia'.

Internetistä tietoa huvimajan historiasta löytyy sivuilta
http://www.amishgazeboshop.com/acatalog/gazebo_history.html
http://www.gazebocreations.com/cs_InfoPages.aspx?CategoryID=207