Otsikko
Missä sijaitsee Suomen korkein vesiputous?

Kysytty

Missä sijaitsee Suomen korkein vesiputous?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei ole aivan yksiselitteistä vastausta. Tässä vastaus Suomen vesiputokset -sivustolta:

Kysymyksen vastaus riippuu siitä, millaista vesiputousta haetaan.

Tietojeni mukaan Suomen korkein vesiputousten sarja on tällä hetkellä Enontekiöllä sijaitseva Kitsiputous, jonka kokonaiskorkeus liikkuu 100 metrin kieppeillä. Jos taas haetaan korkeinta yksittäistä vesiputousta, on Maaningan Korkeakoski (36 m) virallisesti korkein – joskaan pudotus ei ole vapaa.

Toisaalta karttojen korkeuskäyrien perusteella myös mm. Auttinojan putous Posiolla ja Kevolinkka Utsjoella ovat korkeudeltaan vähintään samaa luokkaa tai korkeampia kuin Korkeakoski. Kummassakaan näistä pudotus ei niin ikään ole vapaa.

Vapaasti putoavista vesiputouksistamme korkein on Enontekiöllä Käsivarren erämaassa pauhaava Pihtsusköngäs 17 metrin suoralla pudotuksellaan.

Lähde: https://www.suomenvesiputoukset.fi/faq-ukk-usein-kysyttyjae-kysymyksiae…

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

On hyvä huomata, että vaikka Korkeakoski on nimensä mukaisesti korkea, niin vesimäärältään se on suurimman osan vuotta varsin vaatimaton puro.