Missä kirjassa oli arkkienkeli Mikaelin koira nimeltä Filioque?

Kysytty

Missä kirjassa oli arkkienkeli Mikaelin koira nimeltä Filioque?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin Erik Wahlströmin kirjassa Jumala (Schildts 2006) esiintyy "tuntematonta mutta degeneroitunutta rotua oleva liehakoiva pikku koira" nimeltään Filioque. Sivulla 236 olevasta kohtauksesta on tosin vaikea päätellä, kenen arkkienkelin vastuulla koira varsinaisesti romaanissa on. Tekstin perusteella omistaja on lähinnä Rafael, vaikka koira hyppääkin Gabrielin syliin kirputettavaksi.