Missä avattiin maailman ensimmäinen hampurilaisravintola ja milloin?

Kysytty

Missä avattiin maailman ensimmäinen hampurilaisravintola ja milloin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hampurilaisen nimellä tunnetun ruokalajin historia on monimutkainen ja suurelta osa väitteiden varassa. Englanninkieliset Wikipedian artikkelit itse hampurilaisesta ja hampurilaisen historiasta Yhdysvalloissa osoittavat, ettei kysymykseen ole yksiselitteistä vastausta. Jälkimmäisen mukaan ensimmäisiä oli Fletcher Davisin Texasin Athenassa 1880-luvun loppupuolella ylläpitämä kahvila, mutta tiedot ovat enimmäkseen uskomuksia ja kuulopuheita. Ilmeisesti hampurilaisten valmistaminen ja kaupallinen myyminen on joka tapauksessa yleistynyt Yhdysvalloissa 1880-luvulla ja erityisesti erilaisten maalaismarkkinoiden ja vastaavien yhteydessä. Toisaalta itse ruokalaji on jossain muodossa tunnettu Euroopassa jo paljon aikaisemmin, vaikka varmaa tietoa hampurilaisravintoloista ei olekaan. Todennäköisesti ensimmäisiä hampurilaisiin erikoistuneita ravintoiloita on ollut Louis' Luch (Hew Haven, Connecticut) vuodesta 1895 lähtien. Yritys itse mainostaa itseään ensimmäisenä ja tällä tiedolla on paljon kannattajia. Toisaalta Louis' Lunchin hampurilainen ei ole ollut eikä edelleenkään ole sitä yleensä tunnettua ja tarjoiltua sämpylämallia, vaan kahden leipäviipaleen mallinen, joten jossittelua riittää. Sämpylämallinen hampurilainen nimittin yleistyi Yhdysvalloissa vasta vuoden 1916 jälkeen.

Heikki Poroila